Helsingin tuomiokirkon pääsymaksu
Alkaen 8,00 €

Tuoteoptiot

Kaunis ja historiallisesti merkittävä Helsingin tuomiokirkko on evankelis-luterilainen kirkko ja monelle koko Helsingin symboli. Tuomiokirkko on osa Helsingin empirekeskustaa. Sen suunnitteli preussilainen (saksalainen) arkkitehti Carl Ludwig Engel (1778–1840) 1800-luvulla, kun Helsingistä tuli silloisen Suomen suuriruhtinaskunnan uusi pääkaupunki. Kirkon esikuvana on pidetty Pietarissa sijaitsevaa Kazanin katedraalia. Tuomiokirkon ensimmäiset luonnokset valmistuivat jo vuonna 1818. Engelin kuoltua työtä jatkoi Ernst Bernhard Lohrmann (1803–1870), joka myös oli preussilainen arkkitehti.

Kirkko vihittiin vuonna 1852 ja se sai nimekseen Nikolainkirkko. Maamme itsenäistymisen jälkeen siitä tuli Suurkirkko. Kun Helsingin hiippakunta perustettiin vuonna 1959, nimi muuttui Helsingin tuomiokirkoksi. Kirkko on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kymmenestä tuomiokirkosta.