Luke Jerramin Gaia Helsingin tuomiokirkossa
5,00 €

Luke Jerramin Gaia Helsingin tuomiokirkossa 7.10 - 27.10.2024. Näyttelyyn on 5 euron pääsymaksu. Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.

Brittitaiteilija Luke Jerramin maailmankuulu Gaia-maapallo on esillä ensimmäistä kertaa Helsingissä lokakuussa 2024. Taideteos kutsuu vierailijoita keskusteluun luomakunnan tulevaisuudesta koko kuukauden ajan. Halkaisijaltaan seitsenmetrinen Gaia perustuu yksityiskohtaisiin NASA:n Maan pinnasta ottamiin kuviin. Gaia tarjoaa mahdollisuuden nähdä planeettamme kolmiulotteisesti ja vaikuttavassa mittakaavassa: 1 cm taideteoksessa vastaa todellisuudessa 18 kilometriä maan pinnalla. Teoksen ympärillä Tuomiokirkossa soi BAFTA-palkitun säveltäjä Dan Jonesin luoma tilaääni.

Useasti palkittu brittiläinen taiteilija Luke Jerram on tunnettu ainutlaatuisista veistoksista, installaatioista ja elävän taiteen esityksistään. Hänet tunnetaan erityisesti suurikokoisista julkisista taideteoksistaan, jotka ovat innostaneet ja inspiroineet ihmisiä ympäri maailman. Jerramin teoksia on ollut esillä yli 800 näyttelyssä yli 50 maassa.